Gljiva trenutka: AGARICUS XANTHODERMA – otrovni šampinjon

Rasprava na stranicama GD Karlovac i interes ljudi motivirao me da se malo pozabavim pisanjem o šampinjonima ili kako ih naši gljivarski pisci nazivaju – Pečurkama. Naime, nazvao me prijatelj sa punom košarom nabranih gljiva i poslao mi sliku mobitelom:
2014-05-15 246    2014-05-15 247
Jasno je na prvi pogled da se radi o šampinjonima (rod Agaricus) no to što su nabrane na livadi gdje ima crnogorice i bjelogorice (vidi sliku gore) – nije mi bilo od presudnog značaja za prepoznavanje, no ovo žutilo na dnu stručka navodilo me na sumnju da se radi o otrovnom A. xanthoderma.
No, možda je ipak A. arvensis – Anisov šampinjon posebnog mirisa i okusa po anisu ili bademima… morao sam to vidjeti izbliza. Nešto manje od desetak kilometara od grada i sjedio sam kod Maria uz čašu crnog vina i košaru šampinjona.

Agaricus xanthoderma

Agaricus xanthoderma

Prerez dna stručka i jako žutilo koje je već za sekundu dvije bilo limunski žuto, lomim jednu gljivu i mirišem svaki dio – miris kemije (kažu stari gljivarski književnici – po karbolu ili tinti). Dodatno pogled na prsten (vjenčić) koji je gladak za razliku od onog kod A. arvensisa … vratili smo otrovne gljive prirodi.

Agaricusi_xanthoderma_campestris_arvensis

pripazite na limunski žutu boju otrovnog A. xanthoderma i ornamente na prstenu jestivog A. arvensisa…

Evo jedne slikice koja govori puno više od riječi na kojoj su slijeva nadesno Agaricusi xanthoderma, campestris i arvensis.
(hvala sretnom autoru slike Dimitar Bojantchev  koji je u jednom danu imao sreće naći sve 3 vrste agaricusa)

One Response to Gljiva trenutka: AGARICUS XANTHODERMA – otrovni šampinjon

  1. poruke kaže:

    ja sam jednom probao gljivu u koju nisam bio 100 posto siguran i dobro sam se proveo

Komentar

